In mijn glorieuze dagen als student was ik al decorbouwer aan de filmschool, waar ik met elke klus meer wijsheid opdeed. Het begon allemaal in de kelder van de filmschool, waar ik weken bouwde aan een gigantische, majestueuze gecapitonneerde tv-box. Oh, het was prachtig! Er was slechts één probleempje: hij kon niet door de deur. Plank voor plank, spijker voor spijker, werd mijn meesterwerk ontmanteld.
Jaren later, gewapend met deze waardevolle les indachtig dat je best deuren opmeet, ging ik aan de slag bij VT4 (nu Play 4). Er kon niets misgaan, toch? Weerom reed ik met een prachtig decor in mijn vrachtwagen. In de studio kwam ik tot een schokkende ontdekking. De toegang tot het gebouw werd enkel verleend via een minuscuul raampje.
De geschiedenis herhaalde zich. Voor de tweede keer moest ik mijn meesterwerk ontmantelen. Vanaf dat moment beloofde ik mezelf plechtig om voortaan alle deuren te meten en elke drempel te inspecteren, tot ik buiten stond in de open ruimte van de wereld.
Beter dus om vooraf alles in kaart brengen en dan pas aan de slag te gaan. Helaas maken we daar te weinig tijd voor. Hoe vaak hoor je niet: “We hebben pas gebouwd of verbouwd en het is al te klein.” Of: “Daar hadden we langer over moeten nadenken.
Net zoals we een studiebureau vertrouwen met hun technieken, of een stabiliteitsbureau de verantwoordelijkheid geven om vooraf onze bouwdroom te berekenen, zouden we dat ook moeten doen als het over werkgeluk en optimaal ruimtegebruik gaat.
Want dan is de winst gigantisch. Vanaf dag één, omdat je dan vanaf de eerste keer de juiste dingen doet en niet achteraf geconfronteerd wordt met dure, onnodige renovaties. Dat is nu net waarom bedrijven of overheden UPspace inschakelen. Hoe we dat doen?